Dzirkstele.lv ARHĪVS

Māmiņu kluba aptauja par ģimenes ārstiem

Tamāra Ulase

2008. gada 4. decembris 16:36

1863
Māmiņu kluba aptauja par ģimenes ārstiem

Māmiņu Kluba aptauja: Gandrīz pusei bērnu vecāku ārsts ir pieejams 24 stundas diennaktī. Nepieciešams uzlabot ģimenes ārstu sniegtos pakalpojumus.

TV3 raidījums un vecāku apvienība "Māmiņu Klubs", kas vieno vairāk nekā 17 000 vecāku no visas Latvijas, novembra aptaujā noskaidrojis galvenos klupšanas akmeņus pediatru un ģimenes ārstu darbībā.


"Ņemot vērā notikumu ar puisīti Artūru, kam reģistrāciju atteica visi rajona ģimenes ārsti (Diena, 01.12.2008), "Māmiņu Klubs" nolēma publiskot aptauju par to, kā bērnu vecāki vērtē ģimenes un bērnu ārstu darbību Latvijā," stāsta Māmiņu kluba organizācijas vadītāja Sandija Salaka.


S.Salaka atzīst, ka 48% aptaujāto bērnu vecāku ģimenes ārsts ir pieejams (sazvanāms 24 stundas diennaktī) un vienmēr vecāki var rēķināties ar viņa palīdzību. Tomēr 5% no visiem aptaujātajiem atzina, ka bērnu ārsts ir grūti pieejams, pie viņa ir garas rindas un ne vienmēr sazvanāms. 31% māmiņu atbildēja, ka ģimenes ārsts ir pieejams tikai noteiktos pieņemšanas laikos pēc pieraksta.


Lai gan vislabākā konsultācija ir klātienē, māmiņas stāsta, ka viņu pieredzē ir bijušas reizes, kad telefoniska konsultācija palīdz uzlabota mazuļa veselību.
Diemžēl gadās arī neparedzētas situācijas, kad ārsts nav bijis pieejams, kad tas bijis visvairāk nepieciešams.

"Šāda negatīva pieredze vismaz vienu reizi ir bijusi 56% respondentu. Māmiņas minēja, ka visbiežāk bijis izslēgts telefons, nav bijis ārsta mobilā tālruņa numurs vai ārsts nav cēlis klausuli," secina Māmiņu kluba organizācijas vadītāja.


Tomēr aptaujātie vienmēr spējuši rast izeju no šīs situācijas, sazvanoties ar ātro medicīnisko palīdzību un lūdzot padomu.


Apkopojot vecāku ieteikumus, kas varētu uzlabot ārstu darbību, visbiežāk minētie ieteikumi bija:


* ārstam vajadzētu norādīt bērna vecākiem ne tikai darba stacionāro, bet arī mobilā tālruņa numuru. Bērna veselības aprūpe pirmajā dzīves gadā ir īpaši būtiska, un ārstam jābūt sasniedzamam 24 h diennaktī;

* vairāk pievērst uzmanības bērna profilaktiskajai apskatei un sniegt saprotamus paskaidrojumus, nevis ātri „uzmest aci" un pieņemt nākamo pacientu. Novērojumi liecina, ka bieži vien ik mēneša profilaktiskajās zīdaiņu apskatēs ārsts katram pacientam velta ne vairāk kā 15 minūtes!

* poliklīnikās un veselības centros mazus bērniņus un zīdaiņus ārstam jāpieņem pirms citiem pacientiem, jāpagarina pieņemšanas laiki. Tāpat arī poliklīniku pieņemšanas telpas būtu jāpadara "mazulim draudzīgākas". Svarīgs faktors ir arī atsevišķas zīdaiņu un pieaugošo rindas pie ārsta;

* ārstiem vajadzētu regulāri mācīties un atjaunot zināšanas, sekojot līdzi jaunumiem bērnu ārstēšanā, piemēram, apgūstot hendlinga metodi, ierādot māmiņām masāžas paņēmienus un pareizu kopšanu;

* bērnu ārstam bērns līdz gadam būtu jāapmeklē mājas vizītēs, lai bērnus pasargātu no saslimšanas riksa, uzturoties poliklīniku telpās;

* nozīmējot zāles bērniem, vairāk tiekties uz dabisku ārstniecību, nevis tik bieži izrakstīt antibiotikas;

* tāpat māmiņas vēlas, lai ārsts spētu  komunicēt arī ar bērnu, nevis tikai ar mammu vai pavadošo personu;


* galu galā moderno komunikāciju tehnoloģiju laikā, katram ārstam vajadzētu    izveidot arī savu e-pasta adresi, uz kuru vecāki varētu sūtīt jautājumus, ja nav akūts gadījums;


* būt vistiešākajā nozīmē „ģimenes" ārstam!


"Pēc māmiņu novērojumiem, labākie ģimenes ārsti Latvijā pieņem arī bez pieraksta, ir izpalīdzīgi, pieredzes bagāti, atjauno savas zināšanas un ir lietas kursā par jaunumiem bērniņu aprūpē," secina S.Salaka.


Aptauja veikta iknedēļas māmiņu e-žurnālā http://zurnals.maminuklubs.lv!
Māmiņu Klubs plāno detalizētus vecāku ierosinājumus ārstu darbības uzlabošanai iesniegt arī Veselības Ministrijai.